amerika-2012.reismee.nl

Zion, Bryce Canyon en Yellowstone

Zion

Cool

Vanaf vegas zijn we naar de Hooverdam gereden. Dit is een betonnen boogdam in de Colorado River ter hoogte van de Black Canyon. Door smelend sneeuw vanaf de rocky mountens ovcerstroomde deze plek vaak en was dit een grote bedreiging voor boerderijen die stroomafwaard gelegen waren van het bassin. De bouw begon in 1930 en is in 1936 afgerond. Na de Hooverdam zijn we naar het nationale park Zion gereden. Piet was na 5 dagen Vegas helemaal gesloopt en had blaren in zijn mond van het junkfood en pils wat we daar allemaal naar binnen hebben gewerkt. Vanaf nu maar weer wat gezonder leven om te herstellen. In het park aangekomen zijn we op een camping gaan slapen.

In de ochtend zijn we een hike gaan doen. De hike was stijl omhoog, er waren allemaal touwen waar je je aan kon vast pakken zodat je niet 1000 meter naar beneden zou vallen. De laatste jaren zijn er 6 mensen omgekomen. Deze mensen zijn uitgegleden en naar beneden getiefd. Deze hike raden ze dus af om met slecht weer te doen. Eenmaal de top bereikt even genoten van het uitzicht en wat gegeten en gedronken om moed in te zamelen voor de terugweg. Op de terugweg schoot piet zijn knieschijf uit te kom en weer terug. Sinds dat moment had hij erg las van zijn knie maar hij bikkelde wel door maar klaagde de hele weg. Lucas twijfelde weer aan piet of hij echt wel zo last had omdat hij normaal gesproken om elk pijntje of slippertje loopt te klagen en te schreeuwen.

De volgende dag was Piet zijn knie toch wel erg dik dus konden we weinig doen. We zijn toen de hele dag in de libary gaan zitten waar we konden internetten. Lucas kennende kan natuurlijk niet de hele dag stil zitten en is toen nog even 3 uurtje het zion park ingegaan om een easy hike te doen langs de rivier om zo toch nog even zijn energie kwijt te raken.

Bryce canyon

Cool

Aangekomen bij Bryce canyon hebben we een mooie hike gedaan van ongeveer 3 uur. Eenmaal klaar met de de hike begon het heel hard te regenen. Na de hike is lucas wel nog met een quad gaan rijden. Hij had alleen niet gedacht dat het zo koud zou zijn. Hij had alleen een t shirt aan. Maar het was zeker de moeite waard. Alleen het nadeel voor lucas was dat een gids meeging. Daardoor kon hij niet zo hard crossen. De gids stopte op een gegeven moment om even ergens te genieten van het uitzicht, dit was het moment om ff voor je zelf helemaal los te gaan met die quad en er ff lekker mee te rossen en bijna uit de bochten te vliegen. Na het quad rijden dachten we het regent hier hard. Laten we maar verder rijden naar Salt lake City. Iets voor Salt lake hebben we een van de mooiste pit plekken gevonden, midden op een berg. Toen we op de berg waren kwam er alleen wel een thunderstorm op ons af. Gelukkig lagen we veillig in ons vertrouwde SUV.

Salt Lake City

Cool

Salt lake city is de stad waarin 2002 de Olympische Winterspelen zijn gehouden. We zijn de stad in gegaan. Naar de Tempel Square. Dat is een complex waar een kathedraal en een tempel staan. Heel indrukwekkend. We zijn daana naar een visitor center gegaan om te vragen waar een outlet store was. Maar die vrouw daarzo praatte zo raar engels dat we er geen kloot van verstonden. Maar we pikten een woord op en dat was park city. Daar was de outlet store. Eeenmaal aangekomen bij de outlet stores gingen we helemaal los met shoppen. We wilde ons natuurlijk wel chiachi voelen. Niet normaal veel merken tommy Hilfiger, Calvin klein, Ralph Lauren. We keken onze ogen uit. We zouden eigenlijk maar een uurtje gaan. Maar uiteindelijk duurde 6 uur. Dat kwam ook omdat Lucas 2 shirtjes ging kopen voor een vriendin.

Tongue out
na het shoppen zijn we richting Yellowstone gegaan. Onder weg hadden we lekker chinees gegeten.Daarna nog een stuk doorgereden. Om half 10 besloten we een slaap plek te gaan zoeken.We kwamen een soort van een campground tegen waar we gratis konden staan. Daar nog effe een vuurtje gemaakt. En toen lekker slapen in onze SUV. De volgende dag weer verder gaan rijden. Onderweg kwamen we een meertje tegen. Daar hebben we nog een paar uur gechilt. Voor het park Yellowstone hebben onze SUV ergens in the middle of knowwhere gezet. Lucas had geen zin om vanavond in de SUV te slapen en had zijn tent opgezet. om 12 uur in de nacht werd lucas wakker omdat de temperatuur gedaalt was van 30 naar -2 graden. Het was zo koud dat we om de 10 minuten wakker werden van de kou. Lucas besloot om 3 uur in de nacht ook in de auto te gaan slapen. Toen die de SUV instapte Zag hij Piet rillen van de kou. Hij zag de tranen in de ogen bij Piet zo koud was het. Lucas starte de auto en heeft de motor laten draaien gedurende 4 uur lang zodat de kachel in de auto aan kon blijven. Dit koste ons 7 liter aan benzine. Maar het was het waard.

Yellowstone

Cool

Yellowstone is een park met de oppervlakte van 9000 km2. niet normaal groot dus. We hadden dit park al aangestipt als een van de hoogtepunten van onze vakantie. Er zijn in dit park erg veel wilde dieren waaronder beren. Ons doel was om een beer te spotte. Om in het park Yellowstone te wandelen is het verstandig om pepperspray bij je te hebben als laatste redmiddel wanneer je wordt aangevallen door een beer. De eerste dag in Yellowstone zijn we de grootste berg van Yellowstone opgelopen Mount Washburn. Deze berg kan je van 2 kanten opklimmen. Eenmaal de top bereikt natuurlijk weer even genoten van het wonderlijke landschap. Toen we naar beneden aan het lopen waren zaten we natuurlijk weer niet goed op te letten en waren we aan de verkeerde kant van de berg afgedaald. Na 10 minuten lopen hadden we geen zin om meer terug te lopen en dachten FUCK IT we lopen gewoon door naar beneden en zien wel hoe we terug komen bij de auto. Eenmaal beneden moesten we verzinnen hoe we terug naar de auto moesten komen. Onze eerste gedachte was laten we aan iemand vragen die ons terug kan brengen naar de auto. De eerste persoon die we het vroegen was het gelijk raak. De man was zo aardig hij had 4 kinderen die liet die staan om ons 20 km verderop weg te brengen. We waren de man erg dankbaar. Het valt ons toch op dat de amerikanen erg vriendelijk en behulpzaam zijn. Na de hike zijn we een slaap plek gaan zoeken. We wisten nu dat het in de nacht zo koud zou worden en hebben daarom voordat we gaan slapen ons goed ingepakt met warme kleding.

De volgende dag wilde we een beer gaan spotten. We hadden gehoord dat je daarvoor vroeg moest opstaan. We hebben de wekker om half 6 gezet en zijn een hike gaan doen door een bos en naar een lake toe. We hadden helaas geen beer gezien. Maar wel een trail van een beer. De rest van de dag zijn we door het park heen gaan rijden om wilde dieren te spotten en natuurlijke Gijsers te zien.

De volgende dag zijn we om kwart over 4 opgestaan om door het park heen te rijden met de auto. Omdat het rond dat tijdstip erg rustig is in het park heb je veel kans om wilde dieren te spotten. Onderweg hebben we dieren zoals elks, bisons en coyotos gezien, maar nog steeds geen beer. Toen we bij de de bisons waren zei een ranger dat 5 mile vererop een beer was. Wij als de bliksem de SUV ingesprongen om met 100 km per uur naar de beer te rijden. Aangekomen komen bij de plek van de beer zagen we hem in eerste instantie niet. Maar eenmaal goed gekeken zat die aan de overkant de rivier. Het was een black beer. Hij was erg groot en de beer ging zelf vissen. Ineens kwam de beer in actie en sprong het water in met als resultaat een vis in ze bek van circa 50 cm lang. In een paar happen was de vis opgegeten. Ons doel was gehaald en konden wel huilden van geluk.

Marli

Haha. Heerlijk verhaal weer!
Lach me ook elke keer weer dood om jullie..
Veel plezier nog! Xx

nellie

Practig. Die baard staat je goed Lucas. Piet hou je taai!

Marijke van ELk

LUUK!! Twee shitjes kopen voor een vriendin?!

En Ike en ik dan???? Wij willen ook twee shirtjes, drie paar schodenen, handtas, mascara en lipgloss!!!

Blanco

hahaha de meeste mensen willen gewoon geen beer tegenkomen daarzo en jullie willen hem juist op gaan zoeken!! ;P

Piet nog ff doorbikkelen joh!! Heel je ritme van avondmens naar ochtendmens omgegooid in 1 vakantie ;P Is goed voor je.

Ike

Nou idd er gaat iets helemaal mis! Marijke en ik gaan zeker wel voor haar hoor!!

Trudy (Van Leeuwen) Harris

Hello Lucas & Pete - Nice to follow you in all your adventures through the West USA. We are enjoying reading about all your travels. I am glad you were able to stop in Goodyear, Arizona to visit us. Safe Travels!

xoxo,
Trudy from Arizona

Henny en Willy

Hallo Piet en Lucas
Wat maken jullie geweldige avonturen mee. Leuk om dit zo te volgen
Wij lezen jullie verslag regelmatig. Foto's zijn schitterend.
Nog veel plezier